Meny Stäng

Att leda utan att vara chef

(3 kundrecensioner)
Varaktighet: 2 dagar

Lär dig att leda utan att vara chef genom att använda dig själv som verktyg – och utan att stödja dig på det formella chefskapet. Vi går igenom hur du skapar tillit, leder i förändring, anpassar din kommunikation, håller effektfulla möten samt ger och tar emot återkoppling.

Nollställ

10 900 kr exkl. moms

Att leda utan att vara chef – förmågan att lyckas motivera dina medarbetare

Hur får du med andra utan att vara deras chef? Hur använder du rätt kommunikations- och ledarstil vid rätt tillfälle? För att lyckas leda utan att vara chef är det främst din förmåga att kommunicera på ett väl avvägt sätt som är avgörande. Denna förmåga skaffar du dig genom kunskaper och även genom praktisk träning och erfarenhet. Under denna utbildning får du bland annat lära du dig hur du leder genom att använda dig själv som verktyg och utan att stödja dig på det formella chefskapet.

Utveckla dina färdigheter i hur du skapar tillit i en grupp och leder i förändring

Teori varvas med övningar där vi går igenom hur du skapar tillit i en grupp, leder i förändring, anpassar din kommunikation och även lyssnar aktivt. Vi går också igenom hur du sätter mål, håller effektfulla och strukturerade möten samt hur du ger och tar emot återkoppling. Du får prova flera metoder och modeller för att på så vis lättare ta till dig kunskapen. Du kommer också få reflektera och analysera, enskilt och tillsammans med andra deltagare.

3 anledningar att delta på utbildningen i att leda utan att vara chef:

  • Bli en förtroendeingivande ledare som får andra att vilja bidra och vara med i arbetet
  • Få kunskap om när och hur du kan använda coaching som verktyg i ditt ledarskap
  • Lär dig att anpassa din kommunikation efter både individ och situation

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till projektledare, gruppledare, utbildare eller andra som utövar ett ledarskap utan att vara formellt utsedda till chefer.

Program

Den första dagen inleds med olika övningar som syftar till att lära känna varandra. Vi kommer sedan under dagarna varva teorier med reflektioner och övningar, enskild, i mindre grupper samt i storgrupp. Kommunikation går som en röd tråd genom dagarna och berörs på en mängd olika sätt. Du ska kunna använda dig av alla reflektioner, övningar och modeller ”på hemmaplan”.

Hur är en riktigt bra ledare? Hur påverkas vi av ledare och hur påverkar vi andra som ledare?

Som grund för att förstå andra och hur man själv kan och bör agera är det viktigt att få mer insikter om sig själv. Drivkrafter beskriver vad som väcker intresse och utgör ens behov, beteendestilar visar främst vår omgivning ett sätt men säger inget om ”vem jag är”, men rätt mycket om hur jag föredrar att kommunicera. Den emotionella intelligensen, som i sig är utvecklingsbar, beskriver hur pass väl man förstår sig själv och andra och hur man agerar utifrån det man förstår.

Alla har någon gång varit i en ny grupp. Vad säger forskningen om vad man behöver göra för att utveckla en grupp mot effektivitet och glädje? Vad händer med grupper i utveckling? Vilka tecken kan man se? Hur gör man konkret som ledare för att hjälpa gruppen att fortsätta utvecklas? Vilka fällor ska man undvika? Hur agerar vi människor i förändring? Som individ och som grupp? Teorin ”förändringens fyra rum” beskriver de olika skeendena. Till detta kopplas också hur man som ledare kan hjälpa individer och grupper i förändring.

Alla har varit på möten där man undrar varför man var där. Du får konkreta tips kring hur du ser till att dina möten blir tydliga och effektiva.

Tre gyllene regler kring hur man ger feedback. Övning och reflektion

En modell som bygger på att individen själv har egna lösningar, men behöver hjälp att hitta dem. Praktisk genomgång med hjälp av democoaching men även egen träning i mindre grupper. När är modellen passande och när bör man använda en annan teknik?

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Läs om SIPUs pedagogiska format för distansutbildning här.

Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Tid:
Dag 1 kl. 09.00 – 16.00
Dag 2 kl. 09.00 – 16.00

Sagt av tidigare deltagare på utbildningen:

”Jag har fått förståelse för hur jag är som ledare och jag har fått flera bra verktyg att kunna använda för att vara en bättre ledare. Jag har fått en bättre förståelse för hur vissa av mina medarbetare fungera. Verktyg för bättre möten där förhoppningsvis alla kan känna sig hörda.”

”Fantastisk utbildning som ger mig många verktyg att ta med till min arbetsgrupp.”

”Mycket pedagogisk och inspirerande, gör att man blir motiverad att tillämpa kunskapen från utbildningen.”

Fler utbildningar inom ledarskap, kommunikation och HR hittar du här.

Följ oss gärna på LinkedIn.

3 recensioner av Att leda utan att vara chef

  1. Petra

    Utbildningsledaren är väldigt kompetent – saklig och ödmjuk – det är lätt att ta till sig det som sägs och diskuteras kring.

  2. Sofia

    Har lärt mig om förändringens fyra rum.

  3. Sofia

    Har lärt mig om förändringens fyra rum.

Skriv en recension

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Program

Den första dagen inleds med olika övningar som syftar till att lära känna varandra. Vi kommer sedan under dagarna varva teorier med reflektioner och övningar, enskild, i mindre grupper samt i storgrupp. Kommunikation går som en röd tråd genom dagarna och berörs på en mängd olika sätt. Du ska kunna använda dig av alla reflektioner, övningar och modeller ”på hemmaplan”.

Skillnader på chefskap och ledarskap

Hur är en riktigt bra ledare? Hur påverkas vi av ledare och hur påverkar vi andra som ledare?

Självinsikt med hjälp av drivkrafter, beteenden och emotionell intelligens

Som grund för att förstå andra och hur man själv kan och bör agera är det viktigt att få mer insikter om sig själv. Drivkrafter beskriver vad som väcker intresse och utgör ens behov, beteendestilar visar främst vår omgivning ett sätt men säger inget om ”vem jag är”, men rätt mycket om hur jag föredrar att kommunicera. Den emotionella intelligensen, som i sig är utvecklingsbar, beskriver hur pass väl man förstår sig själv och andra och hur man agerar utifrån det man förstår.

Grupper och förändring

Alla har någon gång varit i en ny grupp. Vad säger forskningen om vad man behöver göra för att utveckla en grupp mot effektivitet och glädje? Vad händer med grupper i utveckling? Vilka tecken kan man se? Hur gör man konkret som ledare för att hjälpa gruppen att fortsätta utvecklas? Vilka fällor ska man undvika? Hur agerar vi människor i förändring? Som individ och som grupp? Teorin ”förändringens fyra rum” beskriver de olika skeendena. Till detta kopplas också hur man som ledare kan hjälpa individer och grupper i förändring.

Effektiva möten

Alla har varit på möten där man undrar varför man var där. Du får konkreta tips kring hur du ser till att dina möten blir tydliga och effektiva.

Feedback

Tre gyllene regler kring hur man ger feedback. Övning och reflektion

Coachande samtal

En modell som bygger på att individen själv har egna lösningar, men behöver hjälp att hitta dem. Praktisk genomgång med hjälp av democoaching men även egen träning i mindre grupper. När är modellen passande och när bör man använda en annan teknik?
Display carola h llgrenCarola Hällgren Franson är en erfaren ledarskapskonsult med flera års egen chefserfarenhet. Sedan 2010 driver hon eget företag. Hennes tidigare yrkeserfarenhet finns inom kommunal socialtjänst, statligt aktiebolag samt inom näringslivet. Carola är utbildad socionom sedan 1991 och har vidareutbildning inom organisation, ledarskap och handledning. Hon är också ett antal certifieringar inom olika typer av utvecklingsverktyg.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på kundtjanst@sipu.se

FCG SIPU International AB är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetsarbete som godkänts i enlighet med Utbildningsföretagens kriterier för kvalitetsauktorisation.

Utbildningsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag som arbetar med vuxnas lärande och kompetensutveckling. De arbetar för en seriös utbildningsbransch och ställer därför höga krav på sina medlemsföretag. Du som köper utbildning ska känna trygghet när du anlitar en av deras medlemmar.

Distansutbildning

Digitalt klassrum

Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare.

Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chat-funktion och mi​krofon. När det tillämpas kommer du kunna delta i reflektionsövningar och gruppuppgifter i det digitala klassrummet eller i separata digitala grupprum, där du kan dela och skapa material tillsammans med andra.

SIPU genomför vissa utbildningar både i digitalt klassrum och i fysiskt klassrum beroende på vilket datum du väljer som deltagare. Oavsett om du väljer digitalt eller fysiskt klassrum så är innehållet detsamma i utbildningen. Något som skiljer sig åt mellan det fysiska och digitala klassrummet är att dagarna för det digitala klassrummet är lite kortare och med fler kortare pauser, mot det fysiska klassrummet där pauserna är något längre.

Blended Learning

SIPUs utbildningar med Blended Learning (blandade lärmiljöer) är skapade för att du ska hinna befästa och tillämpa dina nya kunskaper, reflektera och återkoppla till utbildningsledare och andra deltagare efter en tid. Utbildningarna består av olika typer av utbildningsformat i en lärkedja, där du förutom datumbestämda digitala och/eller fysiska klassrumstillfällen kan finna textmaterial, filmklipp, och kunskapstester bl.a. – allt för att du som deltagare ska få ut mesta möjliga kompetensutveckling av din utbildning. ​

Webbinarium

SIPUs webbinarium är kortare utbildningar på max en halv dag. Du som deltagare är uppkopplad till ett digitalt klassrum där du kan ställa frågor till utbildningsledaren via chat eller mikrofon. Korta bensträckare, reflektionsövningar och interaktionsmöjligheter gör att du får ut värdefulla uppdateringar inom aktuella områden på kort tid! Webbutbildning På SIPUs webbutbildningar lär du dig i egen takt och på tider som passar dig, med möjlighet att repetera innehållet – snabbt, smidigt och enkelt. Filmer varvas med texter och frågor så att du löpande kan testa dina kunskaper. Utbildningarna tar ca 1-2 timmar att genomföra och du får ett diplom efter godkänt sluttest. Licensen är personlig och du har tillgång till utbildningen i tre månader.

Fysiskt klassrum

På våra utbildningar med tillfällen i fysiskt klassrum genomförs den utbildningsdelen på plats i en lokal i Stockholm. Föreläsningar varvas med praktiska övningar och diskussioner för bästa möjliga inlärning. Fika och lunch ingår i utbildningsavgiften, resa och boende ordnas och bekostas av deltagaren själv.

Skräddarsydd utbildning

Vi erbjuder klassrumsundervisning, upplägg med Blended learning och webbutbildningar, i vår eller i er lärplattform. Det finns många fördelar med utbildning på hemmaplan – bl.a. att fokus kan läggas just er verksamhet och utmaningar, samt prisfördelar om många anställda behöver ta del av en viss utbildning. Dessutom bestämmer ni längd, plats och tidpunkt själva.