Bemötande av rättshaveristiskt beteende
Vi som arbetar inom den offentliga sektorn möter ibland medborgare, klienter, omsorgstagare och anhöriga som på ett destruktivt sätt försöker driva sin egen sak och vägrar acceptera beslut eller andra obevekliga omständigheter. I vardagligt tal kallar vi dem för ”rättshaverister”. Bemötande och kontakt upplevs ofta som besvärlig då det är svårt att etablera en fungerande relation till dessa personer. Inte sällan blir personen också hotfull och utåtagerande.
Utbildningsmål
Målet med utbildningen är att du ska ha fått förståelse för hur det rättshaveristiska beteendet utvecklas, vilka psykologiska faktorer som kan driva beteendet och hur man kan anpassa sitt bemötande. Du ska även få med dig hjälpsamma verktyg för att kunna ge ett korrekt bemötande och inte riskera att långdragna ärenden expanderar och hindrar ditt övriga arbete.
Målgrupp:
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar inom offentlig sektor.
Tid:
Dag 1, kl.09:30-15.30
Kursen varvar teori med praktiska övningar och reflektion.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och även inloggningsuppgifter.
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.