Tre skäl att gå utbildningen om e-förvaltning:
- Lär om de juridiska skillnaderna mellan förvaltning och e-förvaltning och förutsättningar för en hållbar e-förvaltning
- Få kunskap kring att hantera nya elektroniska format
- Diskutera utmaningar och frågeställningar som uppkommer under processen att gå från analogt till digitalt och bli säkrare i din roll som informationscontroller
E-förvaltning – digitalisering – nya utmaningar
Hur skapar man en hållbar e-förvaltning? Hur pratar man med IT-avdelningen?
Den ökade andelen digitala system i verksamheterna ställer allt högre krav på informationscontrollers. I denna utbildning går vi igenom några av de utmaningar som uppstår i utvecklingen från förvaltning till e-förvaltning. Du får lära dig att balansera kraven från ledningen, verksamheterna, juristerna och IT-avdelningen.
Datoriseringen, digitaliseringen och den digitala transformationen ställer nya krav på den offentliga förvaltningen och alla som arbetar som informationscontrollers, registratorer och arkivarier ställs inför nya utmaningar.
Under utbildningen diskuteras vanliga fallgropar i samband med upphandling eller utveckling av nya system och IT-tjänster (till exempel ärendehanteringssystem och e-arkiv) med särskilt fokus på det översättningsarbete som behövs för att juristerna och IT-avdelningen ska gå i takt.
Utbildningen E-förvaltning för informationscontrollers erbjuder kunskaper kring att implementera digital transformation, förberedelser inför att överföra analogt till digitalt och de utmaningar man ställs inför.
Var redo för nya format
Filformat och metadatastandarder utvecklas ständigt men hur hanterar man dem på ett systematiskt och informationssäkert sätt? Elektroniska signaturer, inlägg på sociala medier och gamla databaser – hur ska de hanteras samt vad bör man tänka på?
Utbildningen E-förvaltning för informationscontrollers ger dig insikter och kunskaper som hjälper dig att förstå och förhålla dig till den pågående digitaliseringen.
Utbildningen vänder sig till:
Informationscontrollers/dokumentcontrollers, registratorer, arkivarier, verksamhetsspecialister och andra som arbetar med dokumenthantering inom den offentliga förvaltningen.
Tid:
kl. 09:00-15:00.
Beräknad tid till för- och efteraktiviteter är 1h.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
Förkunskapskrav
Utbildningen är fristående men en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen på ett bra sätt är att man har grundläggande kunskaper i frågor rörande arkivering motsvarande innehållet i utbildningen Arkivering – grund.

Önskar du boka flera utbildningar eller är ni flera som önskar delta?
Kontakta vår utbildningsrådgivare:
Jessica Korneliusson
[email protected]
073-526 84 57
Linda Wandin, Länsstyrelsen i Jönköping –
Jag har fått en orientering i e-förvaltning
Anonym –
Till att börja med måste jag säga väldigt intressant och bra utbildning. Kände att äntligen en utbildning som tar upp det jag saknat på många andra. Har gått flertalet men som inte tagit upp dessa mer konkreta delarna med hur man kan samarbeta och kommunicera med IT enheten och övriga organisationen, för att komma vidare i e-förvaltningen, både säkerhetsmässigt och för att uppfylla de lagkrav som vi har på oss rörande informationshantering.
Arif Tholander, Göteborgs stad –
Bra och överskådlig genomgång av olika delar av de frågor och utmaningar man kan ställas inför vad gäller informations-, dokumenthantering samt arkivering. Pedagogiskt och lättförståeligt upplägg. Flera matnyttiga tips.