Fem anledningar att gå utbildningen:
- Skaffa dig en god överblick över de gemensamma reglerna, vad som skiljer olika EU-program åt beträffande budgetering, drift och rapportering
- Säkra projektets ekonomi genom att redan i ansökningsfasen få rätt kostnader till rätt pris – och på en nivå som programsekretariatet anser kostnadseffektivt
- Lär dig hur du beräknar olika kostnadsslag samt vilken stödjande dokumentation som behövs för att få ersättning för samtliga nerlagda kostnader
- Undvik att bli återbetalningsskyldig vid en eventuell revision
- Förstå hur viktig din roll är för ett väl genomfört EU-projekt
Lär dig ekonomi i EU-projekt
Under denna utbildning om Ekonomi i EU-projekt skapar du dig en djupare förståelse för ekonomiska frågeställningar och överväganden i budgetering, drift och kravenlig rapportering av EU-projekt. Genom exempel från olika EU-program ger utbildningen grundläggande kunskap för ekonomer som har ansvar för redovisningen av EU-finansierade projekt, bland annat om:
- Ansökningsprocess, inklusive budget, och vikten av att ekonomer är involverade i denna.
- De avtal som styr ett EU projekt
- Hur man startar upp ett projekt
- Vad krävs för att en kostnad skall anses som stödberättigad?
- Lönekostnader
- Externa tjänster (subcontracting)
- Investeringar
- Övriga kostnader
- Löpande redovisning och uppföljning, inklusive vikten av ett nära samarbete med projektledaren
- Risker i projektdriften
- Olika rapporteringsmodeller och typer av rapporter i EU-projekt
- Vad behöver vi spara i EU-projekt: tidsgränser och typer av dokument?
- Revision – vad händer och hur förbereder man sig?
Målgrupp
Ekonomer, controllers, ekonomiassistenter, redovisningsansvariga och annan ekonomipersonal. Även projektledare och andra intresserade är välkomna.
EU:s krav och förväntningar i praktiken
Utbildningen ger dig förståelse för de olika regler som styr ekonomisk redovisning i ett EU-projekt från idéstadie till slutredovisning. Du får kunskap om gemensamma principer och hur du gör beräkningar, budgeterar och redovisar personal, resor och OH, med relevanta exempel från olika EU-program. Vidare berörs frågeställningar kring projektägarskap, vad arbetet i internationella partnerskap innebär ekonomihanteringen, samt vikten av ett gott samarbete mellan projektekonom och projektledare.
Tid: 09:00 – 16:00
Blended learning – för bästa lärande
Ekonomi i EU-projekt innehåller en förberedande del med teori som deltagaren får ta del av i vår lärplattform. Sedan följer en intensiv dag i digitalt klassrum med fokus på praktisk implementering, tolkning av kraven och diskussion kring deltagarnas egna frågeställningar.
Interaktiva inslag och diskussioner om egna erfarenheter
Utbildningen Ekonomi i EU-projekt inkluderar flertalet interaktiva inslag kring bl.a. löner, redovisning, riskhantering och rapportering av kostnader. Du som utbildningsdeltagare får även möjlighet att diskutera erfarenheter med kollegor som arbetar med EU-projektredovisning samt vår utbildningsledare som har erfarenhet av ekonomiskt ansvar från projekt inom ett antal olika EU-program.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
Läs mer om SIPUs pedagogiska format här.

Önskar du boka flera utbildningar eller är ni flera som önskar delta?
Kontakta vår utbildningsrådgivare: Birgitta Andreasen
birgitta.andreasen@sipu.se
072-724 44 22
Mats –
Jag har fått med mig användbara checklistor som jag kommer att använda mig av i mitt arbete.
Anna –
Känner att man har en god grund att stå på. Fått större inblick i hur EU tänker kring redovisning och arkivering mm
Pernilla –
Lärt mig de viktigaste sakerna att tänka på när man jobbar med EU-projekt.
Anna-karin –
Mycket bra att köra utbildningen online istället för att man annars hade behövt resa iväg för att träffas fysiskt. Det hade man inte lärt sig mer på. På detta sätt blev det mer tidseffektivt så man sparar både pengar och tid.