Meny Stäng

9 500 kr exkl. moms

Platser kvar

Ekonomi i Horizon- och LIFE projekt

Fördjupa din kunskap om de specifika administrativa regler som hör till Horizon- och LIFE-programmen. Under denna utbildning skaffar du dig en gedigen överblick över programmens informationsflöden och viktigaste dokument, och befäster din kunskap om de programspecifika regler som gäller för projektkostnadsberäkningar, redovisning och dokumentationskrav inom både Horizon- och LIFE-projekt.

Fem skäl att gå fördjupningsutbildningen Ekonomi i Horizon- och LIFE-projekt: 

  • Få kunskap om de programspecifika reglerna för den ekonomiska redovisningen i Horizon- och LIFE-projekt 
  • Behärska informationsflödet i  Funding and Tenders Portal där ansökning, rapportering och amendment görs.
  • Känn dig säker på hur du beräknar och redovisar projektkostnader på ett korrekt sätt.
  • Säkra rätt projektdokumentation för att undvika återbetalningskrav.
  • Uppnå bästa möjliga resultat och en effektiv projektadministration i ditt Horizon- eller LIFE-projekt

Programperioden 2021-27 – ännu mer fokus på klimat, miljö, forskning och innovation

Med det ökade fokuset på klimat och miljöfrågor kommer EUs satsningar inom klimat och miljö för programperioden 2021-2017 innebära att LIFE-programmets budget ökats med 60%. Även Horizon-programmet och EUs satsningar inom innovation, forskning och vetenskap växer. Tillsammans har programmen budgetar på över 100 miljarder EUR.

Få koll på Grant Agreement, Funding and Tenders portal och programspecifika regler
LIFE-programmet förvaltas numera av CINEA, och projekthanteringen ligger precis som inom Horizonprogrammet i Funding and Tenders portal, vilket gör att stora delar av den finansiella redovisningen av de båda programmen numera är lika. 

Vi kommer att titta på de olika roller (behörighetsnivåer) man kan ha i portalen – från LEAR till Participant Contact.Därefter läggs tonvikt på Grant Agreement, projektets viktigaste dokument.Vi går även noggrant igenom olika beräkning, redovisning och dokumentering av olika projektkostnader med specifik tonvikt på några av de förändringar som skett i den nya programperioden.

Slutligen tittar vi närmare på den fleråriga obligatoriska arkiveringen av projektdokument – som du behöver ha koll på för att säkerställa att dina projekt inte riskerar återbetalningskrav.

 

Utbildning för dig som är: projektekonom/ekonom och arbetar med ekonomihanteringen i Horizon- och LIFE-projekt.

Förkunskapskrav: Ekonomi i Horizon- och LIFE-projekt är en fördjupningsutbildning som kräver att du redan har grundläggande kunskap om ekonomihantering inom EU-projekt. SIPUs utbildning Ekonomi i EU-projekt hittar du här.

Tid: 9-12.30
Utbildningen går av stapeln i digitalt klassrum under två förmiddagar för effektiv inlärning och möjlighet att samla frågor och utreda svar innan del 2. 

Bli diplomerad EU-projektcontroller hos SIPU!

Ekonomi i Horizon-och LIFE-projekt är andra utbildningen i en serie som avslutas med tentamen för möjlighet att bli diplomerad EU-projektcontroller. 

Läs mer om:
Del 1: Ekonomi I EU-projekt
Del 3: EU-projektcontroller – fördjupning om regelverket och strukturfondsprogram
Tentamen: Diplomerad EU-projektcontroller

Birgitta CTA webb

Kontakta gärna mig om du har några frågor!

Birgitta Andreasen, utbildningsrådgivare
[email protected]
072-724 44 22

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Ekonomi i Horizon- och LIFE projekt”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

  • Kort om nyheter i Horizon Europe och LIFE programmet (programperiod 2021-2027)
  • Roller och behörighetsnivåer i Funding and Tenders Portal
  • Funding and Tenders Portal – hur vi hittar och hur vi rapporterar
  • Grant Agreement – lär dig hitta all den information du behöver för din finansiella redovisning i projektets viktigaste dokument.
  • Andra dokument som är till stor nytta i ditt arbete med Horizon- och LIFE-projekt
  • Korrekt arkivering efter projektet slut – undvik en vanlig miss som kan leda till återbetalningskrav
Louise WeinrederLouise Weinreder är EU-coach med mångårig erfarenhet av att arbeta i EU-finansierade utvecklingsprojekt, både i ansökningsfasen, vid genomförande och slutrapportering. Hon har arbetat inom flertalet program, såsom Interreg, FP7, Horizon2020, ESF, ERUF, LIFE, CEF, Kreativa Europa, Erasmus+ och i olika Joint Undertaking program som FCH JU och BBI JU. Med en gedigen bakgrund som controller, redovisningsansvarig och ekonomichef kan hon på ett enkelt sätt koppla de specifika krav och regler som kännetecknar EU-programmen, till den dagliga redovisningen i en svensk organisation, samt belysa de delar som särskiljer sig. Louise arbetar aktivt med ansökning och genomförande av EU-finansierade projekt och är därmed ständigt uppdaterad med eventuella förändringar som kan ske under en programomgång.  

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare.   Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chat-funktion och mikrofon. När det tillämpas kommer du kunna delta i reflektionsövningar och gruppuppgifter i det digitala klassrummet eller i separata digitala grupprum, där du kan dela och skapa material tillsammans med andra.   Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på [email protected]

Smygstarta påsken med kunskap! 20% rabatt på valfri utbildning med koden PÅSKGODIS i kassan*

*Gäller tom 8 april 2024. Kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.

JUST NU 10% RABATT PÅ ALLA VÅRA E-KURSPAKET MED KODEN JULKLAPP10

Dagar
Timmar
Minuter