Meny Stäng

Ekonomi i Horizon-projekt

Varaktighet: 1 dag

Ekonomi i Horizon 2020 och efterföljande programmet Horizon Europe får än större anslag under nya programperioden. På denna utbildning går vi igenom den bitvis snåriga ekonomihanteringen, dokumentationskrav, grant agreement, funding and tenders portal och redovisning för just Horizon projekt.

Nollställ

5 900 kr exkl. moms

Lyckas med ekonomin i ditt Horizon projekt – både nu och i EUs nya programperiod

För dig som har grundläggande kunskaper om ekonomi i EU-projekt, men vill bli tryggare och säkra bästa möjliga resultat i Horizon projekt har vi skapat denna utbildning i ekonomi i Horizon-projekt. Under utbildningen kommer vi att gå in djupare på den ekonomiska redovisningen i Horizon-­projekt – oavsett om det gäller Horizon 2020 eller Horizon Europe som lanserades 2021. I EU:s nya programperiod 2021–2027 kommer satsningen på innovation, forskning och vetenskap att växa och därmed även finansieringen inom Horizon programmet. Se till att redan nu vara steget före!

Få koll på Grant Agreement och Funding
and Tenders portal

Under Ekonomi i Horizon-projekt tittar vi på de olika rollerna som finns i dessa projekt – från koordinator till partner och olika typer av »third parties«. Vi kommer att titta på Funding and Tenders portal där ansökning, rapportering och budgetrevision görs. Därefter läggs tonvikt på Grant Agreement, projektets viktigaste dokument, där ni hittar samtliga regler gällande projektet. Vi går även noggrant igenom olika projektkostnader – hur dessa beräknas, redovisas och dokumenteras samt hur en korrekt budgetrevision går till.

3 skäl att delta på utbildningen Ekonomi i Horizon:

  • Lär dig mer om den ekonomiska redovisningen i Horizon-­projekt – både Horizon 2020 och Horizon Europe som lanseras 2021.
  • Få kunskap om Funding and Tenders Portal där ansökning, rapportering och budgetrevision görs.
  • Lär dig mer om hur projektkostnaderna beräknas, redovisas och dokumenteras samt hur en korrekt budgetrevision går till i Horizon-projekt.

Målgrupp

Ekonomer, controllers, ekonomiassistenter, redovisningsansvariga och annan ekonomipersonal som vill lära sig mer om Ekonomi i Horizon-projekt. Även projektledare och andra intresserade är välkomna. 

Förkunskapskrav

Grundläggande kunskaper om ekonomiadministration i EU­-projekt, motsvarande innehållet i utbildningen Ekonomi i EU-projekt. Utbildningen är en fördjupning som utgår från de kunskaper som inhämtats i utbildningen Ekonomi i EU-projekt. 

Program

  • Introduktion till Horizon 2020 och Horizon Europe
  • Roller i Horizon-projekt
  • Funding and Tenders Portal – rapportering och budgetrevision
  • Grant Agreement – lär dig hitta all den information du behöver i projektets viktigaste dokument
  • Dokumentation – den nödvändiga dokumentationen som måste finnas för olika kostnader
  • Budgetrevision – så gör du om du måste göra en ändring i projektet

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Denna utbildning sker i digitalt klassrum med möjlighet till full interaktion med utbildningsledare och deltagare via chat och mikrofon samt övningar och gruppdiskussioner i separata grupprum.

Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Läs mer om SIPUs pedagogiska format här.

Tid: kl 09:00-16:00

Fler utbildningar inom EU området!

Utbildningen Ekonomi i EU-projekt erbjuder de breda grundkunskaperna om hur den ekonomiska administrationen bör hanteras inom EU projekt.

Fler av SIPUs utbildningar inom EU-kompetens finns här.

Följ oss även gärna på LinkedIn.

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Ekonomi i Horizon-projekt”

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ur innehållet:

  • Introduktion till Horizon 2020 och Horizon Europe
  • Roller i Horizon-projekt
  • Funding and Tenders Portal – rapportering och budgetrevision
  • Grant Agreement – så hittar du informationen du söker
  • Dokumentation – den nödvändiga dokumentationen som måste finnas för olika kostnader
  • Budgetrevision – så gör du om du måste göra en ändring i projektet
Louise Weinreder Louise Weinreder är EU-coach med mångårig erfarenhet av att arbeta i EU-finansierade utvecklingsprojekt, både i ansökningsfasen, vid genomförande och slutrapportering. Hon har arbetat inom flertalet program, såsom Interreg, FP7, Horizon2020, ESF, ERUF, LIFE, CEF, Kreativa Europa, Erasmus+ och i olika Joint Undertaking program som FCH JU och BBI JU. Med en gedigen bakgrund som controller, redovisningsansvarig och ekonomichef kan hon på ett enkelt sätt koppla de specifika krav och regler som kännetecknar EU-programmen, till den dagliga redovisningen i en svensk organisation, samt belysa de delar som särskiljer sig. Louise arbetar aktivt med ansökning och genomförande av EU-finansierade projekt och är därmed ständigt uppdaterad med eventuella förändringar som kan ske under en programomgång.  
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på kundtjanst@sipu.se

FCG SIPU International AB är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetsarbete som godkänts i enlighet med Utbildningsföretagens kriterier för kvalitetsauktorisation.

Utbildningsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag som arbetar med vuxnas lärande och kompetensutveckling. De arbetar för en seriös utbildningsbransch och ställer därför höga krav på sina medlemsföretag. Du som köper utbildning ska känna trygghet när du anlitar en av deras medlemmar.

Distansutbildning

Digitalt klassrum

Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare.

Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chat-funktion och mi​krofon. När det tillämpas kommer du kunna delta i reflektionsövningar och gruppuppgifter i det digitala klassrummet eller i separata digitala grupprum, där du kan dela och skapa material tillsammans med andra.

SIPU genomför vissa utbildningar både i digitalt klassrum och i fysiskt klassrum beroende på vilket datum du väljer som deltagare. Oavsett om du väljer digitalt eller fysiskt klassrum så är innehållet detsamma i utbildningen. Något som skiljer sig åt mellan det fysiska och digitala klassrummet är att dagarna för det digitala klassrummet är lite kortare och med fler kortare pauser, mot det fysiska klassrummet där pauserna är något längre.

Blended Learning

SIPUs utbildningar med Blended Learning (blandade lärmiljöer) är skapade för att du ska hinna befästa och tillämpa dina nya kunskaper, reflektera och återkoppla till utbildningsledare och andra deltagare efter en tid. Utbildningarna består av olika typer av utbildningsformat i en lärkedja, där du förutom datumbestämda digitala och/eller fysiska klassrumstillfällen kan finna textmaterial, filmklipp, och kunskapstester bl.a. – allt för att du som deltagare ska få ut mesta möjliga kompetensutveckling av din utbildning. ​

Webbinarium

SIPUs webbinarium är kortare utbildningar på max en halv dag. Du som deltagare är uppkopplad till ett digitalt klassrum där du kan ställa frågor till utbildningsledaren via chat eller mikrofon. Korta bensträckare, reflektionsövningar och interaktionsmöjligheter gör att du får ut värdefulla uppdateringar inom aktuella områden på kort tid! Webbutbildning På SIPUs webbutbildningar lär du dig i egen takt och på tider som passar dig, med möjlighet att repetera innehållet – snabbt, smidigt och enkelt. Filmer varvas med texter och frågor så att du löpande kan testa dina kunskaper. Utbildningarna tar ca 1-2 timmar att genomföra och du får ett diplom efter godkänt sluttest. Licensen är personlig och du har tillgång till utbildningen i tre månader.

Fysiskt klassrum

På våra utbildningar med tillfällen i fysiskt klassrum genomförs den utbildningsdelen på plats i en lokal i Stockholm. Föreläsningar varvas med praktiska övningar och diskussioner för bästa möjliga inlärning. Fika och lunch ingår i utbildningsavgiften, resa och boende ordnas och bekostas av deltagaren själv.

Skräddarsydd utbildning

Vi erbjuder klassrumsundervisning, upplägg med Blended learning och webbutbildningar, i vår eller i er lärplattform. Det finns många fördelar med utbildning på hemmaplan – bl.a. att fokus kan läggas just er verksamhet och utmaningar, samt prisfördelar om många anställda behöver ta del av en viss utbildning. Dessutom bestämmer ni längd, plats och tidpunkt själva.