Meny Stäng

Ekonomistyrning i kommunalteknisk verksamhet (digitalt klassrum)

Lär dig att arbeta strategiskt med ekonomistyrning. Under utbildningen får du bland annat kunskap om vad ekonomistyrning är, när en kommun får bedriva affärsverksamhet samt hur VA och renhållning hanteras.

Nollställ

10 900 kr exkl. moms

God ekonomistyrning i praktiken inom kommunalteknisk verksamhet

Genom att arbeta strategiskt med ekonomistyrning skapar du förutsättningar för en hög effektivitet och god resurshushållning. Det är avgörande för att kunna nå de ekonomiska målen på din förvaltning och därmed kunna bidra till större medborgarnytta.

När får kommunen bedriva affärsverksamhet och hur ska det redovisas? Hur hanterar andra kommuner VA och renhållning och hur kan du dessutom använda statistik som styrmedel på bästa sätt? Passa på att få svar på dessa frågor och fler på SIPUs utbildning. Under utbildningen får du både kunskap och verktyg för att kunna bedriva en god ekonomistyrning. Du lär dig bland annat om kommunal affärsverksamhet inom teknisk förvaltning och vilka avgiftstyper som finns samt deras för- och nackdelar. Du får även en god genomgång av vad ekonomistyrning är och hur vi använder det.

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Denna utbildning sker i digitalt klassrum. Läs om SIPUs pedagogiska format här.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Tid:
Dag 1 kl. 09.30 – 16.00
Dag 2 kl. 09.00 – 16.00

3 anledningar att gå utbildningen:

  • Få koll på när och hur en kommun får bedriva affärsverksamhet
  • Lär dig om olika avgiftstyper och hur du kan arbeta med statistik
  • Få kunskap om vad effektiv ekonomistyrning innebär i praktiken

Målgrupp: Du som arbetar med eller kommer i kontakt med ekonomi och ekonomistyrning inom kommunaltekniskt område, till exempel i rollen som ekonom, controller, redovisningsansvarig, förvaltningschef och tekniker.

Fler utbildningar inom ekonomi hittar du här.

Kommunal affärsverksamhet inom teknisk förvaltning

  • När får en kommun bedriva affärsverksamhet – och inte?
  • Vilka kriterier behöver vara uppfyllda?
  • Hur ska kommunal affärsverksamhet redovisas?

Affärsverksamhet – bolagsägt  eller kommunägt?

  • För- och nackdelar
  • Spelar branschen någon roll?

VA och renhållning

  • Hur hanteras VA och renhållning i kommuner?
  • Verkliga exempel

Avgifter i kommunalteknisk verksamhet

  • Vilka avgiftstyper finns det?
  • För- och nackdelar Statistik som styrmedel
  • Vilken statistik finns tillgänglig?
  • Hur kan du arbeta med statistik som styrmedel på bästa sätt?

Ekonomistyrning

  • Vad är det?
  • Hur använder vi det?
Eva Henriksson har doktorsexamen i nationalekonomi där fokus varit på konkurrensproblem samt styrmedel på energimarknaderna. Eva har under 8 år undervisat på universitetsnivå i olika kurser inom nationalekonomi. Därefter har Eva arbetat i kommunal verksamhet bl.a.  som ekonomichef och är därmed väl förtrogen med de problem och utmaningar som finns inom kommunsektorn. Till vardags arbetar Eva  med verksamhetsrevision och rådgivning inom kommunal sektor.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsedaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på info@sipu.se