Meny Stäng

Kriskommunikation i praktiken

Varaktighet: Halv dag

Det här webbinariet ger dig konkreta verktyg för att undvika förtroendekriser och på ett framgångsrikt sätt kommunicera internt och externt.

 

Nollställ

1 995 kr exkl. moms

Kriskommunikation i praktiken, hur organisationen agerar i händelse av kris och hur det kan både bygga och stjälpa ett förtroende.

Mediala granskningar, förtroendekriser och allvarliga oförutsedda händelser ställer höga krav på din kriskommunikation. Det här webbinariumet ger dig konkreta verktyg och råd för att undvika förtroendekriser och på ett framgångsrikt sätt kommunicera internt och externt.

Vi har en historik där offentlig sektor står för en stor del av trygghetssystemet i Sverige, och generellt har vi ett gott förtroende för våra myndigheter. Men det ställer också höga krav på ett korrekt agerande, handlingskraft och en tydlig och rak kommunikation. Under coronakrisen har flera organisationer upplevt utmaningar i att kommunicera när framtiden är osäker.

Webbinarium

Denna utbildning sker som ett webbinarium. Läs om SIPUs pedagogiska format för distansutbildning här.

Tid: 09.00-12.00

Tre skäl att delta i webbinariet Kriskommunikation i praktiken:

  • Att arbeta strukturerat och effektivt när krisen kommer
  • Kunskaper som du behöver för framgångsrikt hantera kriskommunikation internt och externt
  • Verktyg och råd som du kan applicera direkt efter utbildningen

Målgrupp: Förvaltningschef, enhetschef, mellanchef eller kommunikatör inom offentlig verksamhet.

Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Fler webbinarier och webbutbildningar från SIPU hittar du här.

Innehåll:

  • Kriskommunikationens grunder och framgångsfaktorer
  • Så undviker du förtroendekriser
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så får du ut dina budskap och argument
  • Så kommunicerar du vid oförutsedda händelser – internt och externt
  • Så stillar du medarbetarnas oro
  • Så bemöter du svåra frågor med dina budskap i fokus
  • Skillnaden mellan traditionella medier och sociala medier
Jeanette Fors AndréeJeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medietränare och driver den egna byrån Jeanette Fors-Andrée AB. Jeanette har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 14 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik roll inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade bolag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev. Jeanette har också i sju år studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krisexpert.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsedaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på info@sipu.se