Meny Stäng

9 500 kr exkl. moms

Är ni fler än 10?

Nämndsekreterare – juridik, processer och utmaningar i praktiken

Som nämndsekreterare har du en komplex roll med stort ansvar för att relevanta regelverk efterlevs och att nämndprocessen fungerar effektivt i en digitaliserad förvaltning – och dessutom som stöd till en ordförande från politiken.

Fem anledningar att gå utbildningen:

  • Få en ökad förståelse för din roll som nyckelspelare i det kommunala politiska systemet.

  • Känn dig säkrare i din roll och bli ett bättre stöd till ordföranden och ansvariga chefer vad gäller mötesordning och formalia för ärenden.

  • Diskutera utmaningar och specifika frågeställningar i rollen med våra experter samt kollegor från hela landet.

  • Behärska beredningsprocessen fullt ut och lägg grunden för en effektivare arbetsgång.

  • E-kursmaterial med en grundläggande genomgång om juridiken som styr nämndarbetet: kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR

Du som nämndsekreterare eller kommunsekreterare har en viktig roll i det demokratiska systemet och bär en del av ansvaret för att beslutsfattandet i kommunen eller regionen sker på rätt sätt, enligt lagar och regelverk. Nämndarbetet är där politiker och tjänstepersoner möts och där den politiska viljan ska omsättas i verksamhet. Där fungerar du som en viktig facilitator. En väl utformad beredningsprocess ger förutsättningar för ett smidigt arbete. Samtidigt uppstår kontinuerligt situationer av mer komplex karaktär, vid sammanträden och möten på olika nivåer, och då det är viktigt att du som nämndsekreterare känner dig trygg med din kunskap om vad man får göra och inte, snabbt kan finna lösningar på problem och ha verktyg att leda processen vidare.

För dig som är: nämndsekreterare, nämndadministratör eller handläggare med arbetsuppgifter inom nämndadministration och beredning.

Utbildningsformat: Denna utbildning består av olika typer av utbildningsformat i en lärkedja – så kallad blandat lärupplägg (blended learning). Deltagarna får möjlighet att via e-kurs ta till sig grundläggande kunskap om lagarna som styr arbetet. Vid tillfället i digitalt klassrum utvecklas teorin till en diskussion om nämndsekreterarrollen och arbetet i praktiken. 

Regelverket i praktiken

Det börjar med att du får ta del av den förberedande e-kursen om relevanta lagar i vår lärportal. När du sedan träffar utbildningsledarna och de andra kursdeltagarna i det digitala klassrummet kommer fokus dels att ligga på tillämpning i situationer som är relevanta ur en nämndsekreterares perspektiv, dels på nämndsekreterarens roll i det större kommunala systemet och möjligheter i rollen.

Behärska pocesserna och möt utmaningarna i din roll som nämndsekreterare
Under en fullmatad dag i digitalt klassrum diskuteras nämndsekreterarrollen samt processer och utmaningar ur ett praktiskt perspektiv. Utbildningsledarna, som har lång erfarenhet som nämndsekreterare och kanslichef kommer att dela med sig av egna erfarenheter och verktyg för ett effektivt nämndarbete, beredningsprocess, komplexa mötessituationer och utmaningar i rollen. Utbildningen innehåller även gruppdiskussioner och övningsuppgifter för att du som deltagare skall kunna både dela med dig och ta del av andra deltagares frågeställningar och erfarenheter.

Lillvi Roll Berglund

Kontakta mig gärna om du vill ha offert, demo eller har övriga frågor.

Lillvi Roll Berglund, Affärsutvecklare & kundansvarig
[email protected]
073-526 84 57

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Nämndsekreterare – juridik, processer och utmaningar i praktiken”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

På utbildningen kommer vi gå igenom följande block: Nämndsekreterarens roll i det kommunala demokratiska systemet
  • Samspelet mellan politik och förvaltning i beredningsprocessen
  • Nämndsekreterarens uppdrag som kvalitetssäkrare och samordnare i zonen mellan politik och förvaltning.
  • Roll- och ansvarsfördelning mellan politik och förvaltning
  • Den politiska logiken och logiken i tjänsteorganisation. Likheter och skillnader.
  • Arbeta effektivt som stöd till ordföranden, nämnden i sin helhet samt din förvaltning
  • Möjligheter i rollen som nämndsekreterare
Kommunal juridik som påverkar nämndsekreterarrollen
  • Kommunallagen
  • Offentlighet- och sekretesslagen
  • Förvaltningslagen
Nämnds- och ärendeberedningsprocessen
  • Nämndflödet
  • Effektiv ärendeberedningsprocess och sammanträdesformalia – från initiering till expediering
  • Att tänka på före, under och efter sammanträdet
  • Initiering av ett ärende. Vem, vad, hur? Praktiska mallar
  • Förvaltningens roll i ärendeberedningsprocessen. Vem/vilka bereder ärenden i praktiken?
  • Vem upprättar och ansvarar egentligen för tjänsteskrivelser? Hur utformar du dem enligt gällande kvalitetskrav?
  • Årshjul för återkommande ärenden
  • Uppföljning av beslut – vem ansvarar egentligen?
  • Delegationer och jäv
  • Moment under ett sammanträde: yrkanden, propositionsordning, kontraproposition, omröstning reservation, protokollsanteckning
Praktiska övningar kommer genomföras i de olika blocken. E-kursen som genomförs innan utbildningen startar innehåller avsnitt om:
  • Kommunens organ inklusive kommunala bolag, deras inbördes relation samt roller och ansvar
  • Den allmänna kompetensen – vad får och vad får inte en kommun ägna sig åt?
  • Förtroendevalda och tjänstemän roller och regler
  • Behörighet och befogenhet – delegationsordning
  • Sammanträden
  • Legalitet, objektivitet och proportionalitet – tre ledord i handläggningen
  • Service och tillgänglighet
  • Ärendehandläggning
  • Jäv
  • Handling: allmän, inkommen, upprättad, förvarad?
  • Vad gäller för inspelningar och digitala handlingar?
  • Utlämnande av handling
  • Sekretessprövning
  • Laglig grund vid personuppgiftshantering
  • Informationssäkerhet
  • GDPR och offentlighetsprincipen
  • Incidenter
  • Dokumentation och gallring
Ann-Sofie Hedenström (tv) har arbetat inom kommunal sektor i över två decennier på befattningar såsom tf. kommundirektör, chef för kommunledningskontoret, administrativ chef och kommunsekreterare. Hon har gedigen erfarenhet av nämnds- och ärendeberedning. I sina olika roller har hon genomfört utbildningar för både förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunal juridik och handläggar- och utredningsmetodik. Sofia Spolander (th) har mångårig erfarenhet av styr- och stödprocesser i statliga myndigheter, på riksdagen, i region och kommun och har bland annat arbetat som stabschef, kanslichef, kommunikationschef och administrativ chef. Hon har också en bakgrund som politisk tjänsteperson och förtroendevald.
SIPUs utbildningar med Blended Learning (blandade lärmiljöer) är skapade för att du ska hinna befästa och tillämpa dina nya kunskaper, reflektera och återkoppla till utbildningsledare och andra deltagare efter en tid. Utbildningarna består av olika typer av utbildningsformat i en lärkedja, där du förutom datumbestämda digitala och/eller fysiska klassrumstillfällen kan finna textmaterial, filmklipp, och kunskapstester bl.a. – allt för att du som deltagare ska få ut mesta möjliga kompetensutveckling av din utbildning. Denna utbildning består av ett antal videoklipp som deltagaren får tillgång till i god tid innan utbildningens digitala träff i klassrum. Utbildningsledaren rekommenderar att man tar del av dessa klipp och försäkrar sig om att man har motsvarande grundkunskaper om regelverket som styr kommunal förvaltning innan utbildningens klassrumstillfälle infaller. Under det digitala klassrummet gås regelverken igenom från en nämndsekreterares perspektiv. Under 2 st dagar i klassrum - åtskiljda av en vecka för möjlighet till reflektion samt övningsuppgifter, att samla frågor och utreda svar, diskuteras nämndsekreterarrollen samt processer och utmaningar ur ett praktiskt perspektiv. Utbildningen innehåller föreläsningar med mycket praktiska erfarenheter från utbildningsledaren, samt en hel del gruppdiskussioner och övningsuppgifter för att du som deltagare skall kunna både dela med dig och ta del av andra deltagares frågeställningar och erfarenheter.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på [email protected]

JUST NU 10% RABATT PÅ ALLA VÅRA E-KURSPAKET MED KODEN JULKLAPP10

Dagar
Timmar
Minuter