Meny Stäng
Fötter som följer pilar målad på marken

7 500 kr exkl. moms

7-8 juni, digitalt klassrum

Platser kvar

Nollställ

Säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddad upphandling

Lär dig identifiera när en verksamhet är skyldig att ingå säkerhetsskyddsavtal, vilken nivå du bör välja samt vad kraven innebär för upphandlingsprocessen.

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

3 skäl att delta:

  • Lär dig vid vilka situationer säkerhetsskyddsavtal krävs
  • Få koll på vilka bestämmelser som gäller vid säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddad upphandling
  • Få kunskap och verktyg för hur du praktiskt bör hantera kravet på att ingå säkerhetsskyddsavtal

Säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddad upphandling

Det har blivit allt viktigare för offentliga organisationer att ha koll på de bestämmelser som gäller för säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddad upphandling.

Syftet med SIPUs utbildning om säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddad upphandling är att ge dig som deltagare god förståelse för vad du behöver tänka på vid säkerhetsskyddad upphandling och även ge en god kunskap om hur du praktiskt ska hantera säkerhetsskyddsavtal för att du ska känna dig trygg med att du hanterar säkerhetsfrågorna rätt. 

Utbildning för dig som:

arbetar med säkerhetsskydd, informationssäkerhet, upphandling eller avtal, t.ex. som upphandlare, inköpare, jurist eller chef.

Format: utbildningen genomförs under två halvdagar i digitalt klassrum, vilket ger dig möjlighet att ta med frågor och reflektioner till dag två.  

Tid:
Dag 1: 9.00-12.00
Dag 2: 9.00-12.00

Att tänka på vid säkerhetsskyddad upphandling

Under utbildningen får du möjligheten att få svar på dina frågor om hur du praktiskt bör hantera kravet på att ingå säkerhetsskyddsavtal och vad som är viktigt att tänka på vid tecknande av säkerhetsskyddsavtal. Du får även en genomgång av krav på säkerhetsprövning med registerkontroll och vad innebär det för upphandlingsprocessen.

Dessutom tittar vi bl.a. på skillnaden mellan säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsöverenskommelse, hur man kan ställa flexibla säkerhetsskyddskrav i upphandlingsdokumenten, samt samråd med tillsynsmyndigheter.  

Önskar du boka flera utbildningar eller är ni flera som önskar delta?

Kontakta vår utbildningsrådgivare: Jessica Korneliusson
[email protected]
073-526 84 57

Säkerhetsskyddsavtal - att tänka på vid säkerhetsskyddad upphandling

  • Känn dig trygg i att identifiera i vilka situationer kravet på att ingå säkerhetsskyddsavtal infaller
  • Vilka situationer faller utanför kravet och hur bör de i så fall hanteras?
  • Vad är det för skillnad på säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddsöverenskommelse?
  • Går det att uppnå ett bra säkerhetsskydd genom att ingå säkerhetsskyddsavtal?
  • Hur ställer du flexibla säkerhetsskyddskrav i upphandlingsdokumenten och affärsavtalen?

Hur bör du praktiskt hantera kravet på att ingå säkerhetsskyddsavtal?

  • Hur väljer du nivå på avtal och vad innebär de olika nivåerna i praktiken för dig som verksamhetsutövare?
  • Samråd med din tillsynsmyndighet och vad innebär det?
  • Krav på säkerhetsprövning med registerkontroll – vad innebär det för upphandlingsprocessen?
  • Hur hanterar du säkerhetsprövning vid upphandling av ramavtal och efterföljande avrop?
  • Vad är viktigt att tänka på vid tecknande av säkerhetsskyddsavtal?
Sven Johnard Sven Johnard är senior jurist på Knowit och har mångårig erfarenhet av säkerhetsskyddsjuridik som verksjurist vid Säkerhetspolisen. Han har därigenom bidragit till lagstiftningsarbetet till den gällande säkerhetsskyddslagen och den tillhörande förordningen i flera avseende, bl.a. som utredningsexpert i Utredningen om vissa säkerhetsskyddsfrågor (SOU 2018:82). Han är även medförfattare till Säkerhetspolisens vägledning om säkerhetsskyddad upphandling.

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare. Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chatfunktion och mikrofon. När det tillämpas kommer du kunna delta i reflektionsövningar och gruppuppgifter i det digitala klassrummet eller i separata digitala grupprum, där du kan dela och skapa material tillsammans med andra.   Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på [email protected]