Mattias Jacobson är geolog med lång erfarenhet av tillstånds förfarande för miljöfarlig verksamhet, MKB, miljöjuridik, miljöledning och miljösamordning. Sedan 16 år tillbaka arbetar Mattias som miljökonsult, främst med frågor rörande miljöfarlig verksamhet, tillståndsprövningar och förorenad mark.
Jonas Östgren är ekotoxikolog, med erfarenhet som riskbedömare på Kemikalieinspektionen och arbete inom EU, med särskilt fokus på skydd av yt- och grundvatten. Numera arbetar Jonas som miljökonsult inom bl.a. förorenade områden, miljöfarlig verksamhet och riskbedömning av främst kemikalier och mark. Han arbetar både mot privata och offentliga arbetsgivare.
Rätt teknik och strategi för provtagning
- Hur ska en konceptuell modell utformas och användas?
- Hur utformar du en noggrann provtagningsstrategi?
- Vilka provtagningstekniker är mest lämpade för olika förorenade områden?
- Lär dig avgöra om provtagningen är tillräckligt väl genomförd för att användas som underlag för riskbedömning
Granskning av provtagningsplaner
- Hur granskar du en provtagningsplan för att säkerställa att rätt provtagningar görs?
- Lär dig granska en provtagningsplan anpassad till:
- Mark
- Byggnad
- Grundvatten
- Ytvatten
- Sediment
- Hur avgör du när det finns tillräckligt mycket bakgrundsinformation om ett aktuellt provtagningsområde för att göra en relevant bedömning?
- Hur säkerställer du att inga relevanta föroreningar förbises vid provtagning?
- Hur bedömer du provresultatet och fattar beslut om att tillräckligt många prover har genomförts?
- Vilka provtagningar och analyser bör beaktas inför åtgärd?
- Användbara checklistor som säkerställer kvalitet vid provtagning
Riktvärdesmodellen
- Riktvärdesmodellens uppbyggnad
- Tillämpbarhet och begränsningar
- Hälsoriskbaserade riktvärden
- Fördelning och transport av föroreningar
- Riktvärden för skydd av markmiljön
- Riktvärden för skydd av grundvatten och ytvatten
- Beräkning och justering av riktvärden
Hur bedömer du om påverkan på omgivningen är oacceptabel?
- Vilka föroreningar är mest kritiska för recipienter?
- Hur bra fungerar Naturvårdsverkets modell för bedömning av spridning och belastning?
- Vilka platsspecifika faktorer kan justeras i modellen?
- Hur kan laktester användas och vilket underlag behövs?
- Vilka övriga metoder finns för bedömning av spridning till grund- och ytvatten?
- Hur bedömer du belastningen?
- Hur fördjupar du en undersökning för bedömning av risker i recipient?
- Hur kan behov av riskreduktion fastställas?
Undersökning och riskbedömning av förorenade områden
- Lär dig bedöma påverkan på markmiljön för att säkerställa behovet av riskreduktion
- Vilka föroreningar är mest kritiska för markmiljön?
- Vad skyddar Naturvårdsverkets generella riktvärden för markmiljön?
- När behövs en fördjupad bedömning av riskerna och hur kan den utföras?
- Vilka faktorer påverkar markmiljön utöver föroreningar?
- Riskanalys & Riskbedömning
- Riskhantering och riskreduktion
Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats
Denna utbildning sker i digitalt klassrum. Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare.
Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chat-funktion och mikrofon.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.
För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.
FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING
- Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
- Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
- Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
- Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
- Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar
Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna på
[email protected]
Natalia Sandberg, Hagfors kommun –
Jag har fått nya kunskaper om hur man utvärderar förorenade områden, om tekniken och strategi för provtagningen, hur man granskar provtagningsplaner, hur man uppskattar risker. Innehållet i kursen var omfattande och lätt att förstå.
Jasmin Mannelqvist, Nordmalings kommun –
Bra med att ha gruppsamtal. Kunniga föreläsare och tydlig information.
Michelle Baumann, Huddinge kommun –
Det var en mycket lärorik utbildning som lyfte upp aspekter som jag normalt inte har funderat på. Gruppuppgifterna var även mycket roliga och bra. Alla delar hade bra diskussionsmöjligheter.
Kjerstin Frank, miljöinspektör, Miljösamverkan Östra Skaraborg –
Två mycket bra dagar. Ser positivt på att teori varvas med grupparbeten/diskussioner. En utbildning där informationen på det stora hela har “paketerats” på ett bra sätt. Inspirerande inför handläggning av ärenden inom området framöver.
Oskar –
Jag fick med mig några nya tips på hur provtagningsplaner kan granskas med kritiska ögon
Andreas –
Jag lärde mig om granskning av provtagningsplaner och riktvärdesmodellen