Meny Stäng
Tre personer sitter utomhus och samtalar vid laptop

11 500 kr exkl. moms

Platser kvar

Är ni fler än 10?

Strategiskt inköp för upphandlande myndigheter

(4 kundrecensioner)

På denna utbildning får du kunskap och praktiska metoder och modeller för att lyckas med ert inköpsarbete. Utbildningen kommer även behandla hur kategoristyrning kan vara en del av det strategiska arbetet.

Tre skäl att gå utbildningen:

  • Ta del av användbara verktyg för att lyfta inköpsarbetet i din organisation
  • Få en helhetsbild av vilka delar som ingår i strategiskt inköp och lär dig använda spendanalys och kategoristyrning
  • Lär dig planera för hela organisationens inköps- och upphandlingsbehov

Lär dig arbeta strategiskt med verksamhetens inköp

Vill du utveckla din kunskap om vad strategiskt inköp innebär och även hur du kan införa det i din organisation? Som ett resultat av denna utbildning får du lära dig arbeta strategiskt med verksamhetens inköp – från ledning och styrning, framförhållning och planering till uppföljning och kategoristyrning.

Många offentliga organisationer har ambitionen att inköps- och upphandlingsarbetet ska bidra till ett mervärde och vara ett verktyg för att nå övergripande mål i hela den övriga verksamheten. Under denna utbildningen kommer du få kunskap om hur du kan arbeta med strategiskt inköp inom din organisation och även hur du praktisk kan tillämpa dina nya kunskaper i din verksamhet.

Utbildningen är för dig som:

arbetar som upphandlare, inköpare, upphandlingschef, inköpschef, kategoriansvarig eller för dig som på annat sätt ansvarar för inköp eller i någon annan roll är intresserad av hur du kan lyckas med strategisk inköp inom din organisation.

Tider:

Dag 1: kl. 09.00 – 15.00

Dag 2: kl. 09.00 – 15.00

"Utbildningen var väldigt bra på alla plan och jag är väldigt nöjd! Jag fick med mig kunskap, inspiration och glädje."

4 recensioner av Strategiskt inköp för upphandlande myndigheter

  1. Elisabeth

    Hur man kan arbeta strategiskt med inköp i sin organisation och var man bör börja för att komma vidare. Vikten av att tydliggöraför ledningen vad man kan vinna genom att satsa på inköpsorganisationen.

  2. Annelie

    Jättebra kursledare som kom från verkligheten. Fick flera aha upplevelser på vad man kan införa för attgöra skillnad

  3. Patrik

    En del matnyttiga tips och verktyg för förbättringar för det strategiska tänket i upphandlingar. Men även konstaterat att vårverksamhet är på rätt spår framåt.

  4. Emma

    Väldigt matnyttigt med konkreta tips att ta med till den egna verksamheten.

Skriv en recension

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Styra och organisera

  • Olika organisatoriska förutsättningar för inköpsarbetet
  • Ledningens ansvar och inblandning i det strategiska inköpsarbetet
  • Styrdokumentens struktur och innehåll

Planera och stödja

  • Den viktigaste inköpsanalysen – spendanalys
  • Kartlägg och tydliggör processer för inköp och upphandling
  • Inköps- och upphandlingsplan – verktyg för att skapa framförhållning och möjliggöra planering

Kommunicera och följa upp

  • Kommunikationsplan för inköpsfunktionen
  • Exempel på KPI:er och nyckeltal

Utveckla

  • Formulera en strategisk vision på 3–5 års sikt
  • Använd en transformationskarta för att målstyra utvecklingen

Kategoristyrning

  • En affärsprocess för att jobba strategiskt
  • Processens beståndsdelar
  • Organisation i kategoriteam och kategoriråd
Johan Söderberg är upphandlingskonsult med stor erfarenhet av omställningsprojekt och förändringsledning inom inköps- och upphandlingsområdet. Johan har arbetat både operativt och strategiskt med offentlig upphandling och inköp, men har även en bakgrund från privat upphandlingsarbete. Med en affärsjuridisk magisterexamen i grunden har han en gedigen förståelse för såväl upphandlingsrätt som avtalsrätt.

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Gå en hel utbildning och tillgodogör dig viktig kompetensutveckling utan att behöva resa! Som deltagare är du uppkopplad till ett digitalt klassrum där du följer föreläsningar, kan ställa frågor och diskutera med utbildningsledare och andra deltagare. Vi på SIPU visar dig vägen till det digitala klassrummet och hjälper dig med eventuella ljud/bild-inställningar för att du ska kunna vara med på bästa sätt. I våra digitala klassrum har du självklart lika bra möjlighet att delta interaktivt som i fysiska klassrum. Du kommer att kunna ställa dina frågor till våra ledande experter och och andra deltagare via både chat-funktion och mikrofon. När det tillämpas kommer du kunna delta i reflektionsövningar och gruppuppgifter i det digitala klassrummet eller i separata digitala grupprum, där du kan dela och skapa material tillsammans med andra. Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsledaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler, digitalt eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på [email protected]

JUST NU 10% RABATT PÅ ALLA VÅRA E-KURSPAKET MED KODEN JULKLAPP10

Dagar
Timmar
Minuter