Meny Stäng

Praktiskt utredningsarbete inom offentlig sektor

Varaktighet: 2 dagar

Utbildningen ger dig de praktiska verktygen du behöver för att kunna göra tydliga,
avgränsade och effektiva utredningar.

Nollställ

10 900 kr exkl. moms

Praktiskt utredningsarbete

Under denna grundläggande utbildning i praktiskt utredningsarbete inom offentlig sektor får du verktyg och kunskap för att lyckas med dina utredningar. Att arbeta med utredningar inom offentlig sektor innefattar en rad komplexa uppgifter och beslut som måste fattas. Ofta finns en utmaning i hur du bör tolka uppdragsbeskrivningen för att skapa en tydlig avgränsning och samstämmighet mellan dig som utredare och uppdragsgivaren. Som utredare behöver du även ta ställning till olika metodval och förhålla dig till uppdragsgivarens olika krav och förväntningar.

Utredningsmetodik och rollen som utredare

Under denna utbildning i praktiskt utredningsarbete inom offentlig sektor får du en genomgång av fördelar och nackdelar med olika metodval. Vi belyser dessutom fallgroparna du ska undvika och ger dig tips på hur du säkerställer att din utredning svarar upp till de förväntningar och krav som uppdragsgivaren ställer. Du får även ta del av en god struktur och tydliga rutiner för ditt utredningsarbete. Målet är att du efter utbildningen har verktygen och kunskapen du behöver för att kunna ta nästa steg och utvecklas i din roll som utredare.

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

Läs om SIPUs pedagogiska format för distansundervisning här.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Tid:
Dag 1 kl.09.30 – 16.00
Dag 2 kl.09.00 – 16.00.

3 anledningar att gå utbildningen:

  • Du får grundläggande kunskap om alla steg inom utredningsarbete i offentlig sektor
  • Ta del av verktygen du behöver för tydliga, avgränsade och effektiva utredningar
  • Diskutera och lära dig om olika för- och nackdelar med olika metoder och lär dig även vad du ska tänka på vid insamling av material

Målgrupp: Utbildningen vänder sig till utredare, handläggare, sekreterare, med flera.

Fler utbildningar inom förvaltning och juridik hittar du här.

Följ oss gärna på LinkedIn.

Verktygen du behöver för tydliga, avgränsade och effektiva utredningar

Vad innebär det att vara utredare?

  • Vad skiljer utredande från andra verksamheter?
  • Vilka utgångspunkter har utredande arbete?
  • Vad kännetecknar en god utredning?

Inledningen av en utredningsprocess

  • Särskilda utmaningar att utreda i politiska organisationer
  • Uppdragsdialogen
  • Vad är utredningens syfte och fråga?

Att planera ditt utredningsarbete

  • Vad ska du tänka på när du prioriterar?
  • Vad och när bör du kommunicera i en pågående utredning?
  • Vanliga misstag under utredningsarbetet och hur du undviker dessa

När du arbetar med utredningen

  • För- och nackdelar med olika metoder
  • Vad bör du tänka på när du samlar in material?
  • När är du färdig?

Slutfasen av utredningen

  • Analyser och slutsatser - hur gör man?
  • Att skriva slutsatser och rekommendationer
  • Hur kvalitetssäkrar du din utredning?

Lite om rapportstruktur och formalia

  • Tips om struktur, rubriker och disposition
  • Hur presenterar du resultatet på bästa sätt?
Robin Travis är doktor i statsvetenskap och har som chef, utredare och konsult mångårig erfarenhet av större och mindre utredningar i olika kontexter. Han har tidigare varit anställd på Statskontoret och på utredningstjänsten i Sveriges riksdag och är numera enhetschef på Riksrevisionen. Dessa professionella utredarorganisationer verkar i politiska och mediala miljöer som kännetecknas av högt tempo och stora krav på kvalitet och integritet.
De flesta av våra befintliga utbildningar kan genomföras internt för just din organisation. Vi kan också utarbeta och skräddarsy helt nya utbildningar i samråd med dig om utbildningen inte finns i vårt ordinarie utbildningsutbud.

För organisationer som behöver utbilda en grupp av medarbetare är detta ett sätt att få ut högsta möjliga effekt av utbildningen. Som ofta dessutom ger en lägre kostnad per deltagare.

FÖRDELAR MED ANPASSAD UTBILDNING

  • Utbildningssprogrammet upprättas i samråd med utbildningsedaren och innehållet skräddarsys efter din organisations specifika behov
  • Du bestämmer själv när utbildningen ska genomföras
  • Förlägg utbildningen till egna lokaler eller i SIPUs trevliga lokaler i centrala Stockholm
  • Att genomföra utbildningen tillsammans med sina medarbetare skapar gruppkänsla och samhörighet
  • Kostnaden blir ofta lägre per deltagare än för motsvarande öppna utbildningar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna på info@sipu.se