Meny Stäng

Vilka kompetenser efterfrågar arbetsgivare vid nyrekrytering av registratorer?  

anställningsintervju registrator

Letar du ny arbetsgivare och vill ha tips inför intervju?

Vi har pratat med Britt-Marie Hafelt, enhetschef registratur på Uppsala kommun, för att fördjupa våra insikter i registratorsyrket och vad hon som arbetsgivare efterfrågar vid nyrekrytering.

britt-marie hafelt
Britt-Marie Hafelt, Uppsala kommun

Att förstå vad som efterfrågas och förväntas från arbetsgivarens perspektiv är avgörande för att kunna navigera framgångsrikt i rekryteringsprocessen för en registratorstjänst. Med rätt kompetenser, attityder och förberedelse kan man vara väl rustad för en givande karriär inom detta spännande område. Då SIPU årligen diplomerar registratorer som precis är nya i yrkesrollen och/eller letar sin första tjänst som registrator har vi gjort en intervju med Britt-Marie Hafelt, enhetschef för registratur på Uppsala kommun, som nyligen rekryterat och för att få en inblick från arbetsgivarens perspektiv.  

Genom att läsa punkterna och svaren hoppas vi på SIPU ge insikt i vilka kompetenser och egenskaper som är viktiga för att lyckas som registrator, samt vilka förväntningar och behov en arbetsgivare kan ha.  
Tips efter varje punkt är att reflektera över hur svaret kan relateras till din egen erfarenhet eller karriärambitioner. På vilket sätt eller vilka utbildningar kan stärka dina meriter och vilka utmaningar bör du förbereda dig för? 

Av råden till dig som potentiell kandidat kan du få konkreta tips och vägledning för hur du kan positionera dig själv på arbetsmarknaden inom registratorsområdet och sist få tips om utbildningar SIPU har som skulle kunna vara en bra utgångspunkt. 

Krav och kompetenser: 
Enligt Britt-Marie är erfarenhet inom yrket avgörande. Det innefattar inte bara arbetslivserfarenhet som registrator, utan även expertis i att hantera begäran av allmänna handlingar och arbetet mot lagar såsom GDPR, OSL och arkivlagen. Dessutom betonas behovet av kunskap om informationshantering och dokumenthanteringssystem. Flexibilitet, initiativtagande och struktur är egenskaper som prioriteras högt. 

Arbetsdagens mångfald:  
En typisk arbetsdag för en registrator inom deras organisation innebär en mängd olika uppgifter, inklusive hantering av post, diarieföring, och stöd till handläggare och chefer. Att upprätta eller revidera rutiner och lathundar, att hålla interna utbildningar, vara stöd till handläggare och chefer är också återkommande aktiviteter. 

Önskad förkunskap – utbildningar och diplomeringar: 
För att sticka ut i ansökningsprocessen tittar Britt-Marie efter kandidater med registratorsutbildning, diplomering inom området samt kunskaper inom arkiv- och informationsvetenskap. 

Vikten av systemkunskaper: 
God förståelse för dokument- och ärendehanteringssystem, specifikt Public360 och Visual Arkiv, är en fördel för kandidater enligt Britt-Marie. 

Utmaningar en registrator kan ställas inför i vardagen: Bland de utmaningar som registratorer kan möta är det ständiga och stora inflödet av ärenden, externt och internt, samt behovet av att effektivt prioritera och hantera dem. En utmaning kan även vara att bemöta rättshaverister.

Britt-Marie ser dock många möjligheter till fortsatt utveckling inom området som skulle kunna underlätta så som deltagande i projekt och bidrag till att höja registraturen till nästa nivå, t.ex. med digitalisering och AI men även ökning av upplevd kundnytta samt kundnöjdhet. Att reducera ledtider samt arbetsinsatser för de mest vanliga ärendetyperna.
En utmaning är även att få alla organisationens verksamheter och bolag att förstå vikten av informationsförvaltning. 

Viktiga personlighetsdrag: 
För att trivas och lyckas i arbetet som registrator betonar Britt-Marie vikten av att vara både självständig och en lagspelare, driven och prestigelös. 

Framtiden för registratorsyrket: 
AI kan troligen hantera vissa delar av handläggningen men trots framstegen inom AI tror Britt-Marie att den mänskliga faktorn kommer att förbli avgörande inom registratorsyrket. Vissa rutinmässiga uppgifter kan möjligen automatiseras, men den mänskliga bedömningen och hanteringen av högsekretessärenden kommer alltid att vara oumbärlig. 

Råd till potentiella kandidater: 
Slutligen, Britt-Maries råd till potentiella kandidater och nya inom yrket är att förstå vikten av registratoryrket och dess bidrag till tillgängligheten av information för alla. Det är ett viktigt och meningsfullt yrke som kräver engagemang och ansvar. 

Tack Britt-Marie för att vi fick en inblick i vad man som arbetsgivare letar! 

Vill du ta dina färdigheter inom registratorsyrket till nästa nivå?

Om du är ny inom registratorsyrket eller nyfiken på att lära dig mer efter att ha läst om Britt-Maries erfarenheter och insikter, varmt välkommen att kontakta SIPU. Våra utbildningar fokuserar på viktiga områden som informationshantering, lagförordningar och säkerhet. 
SIPU har utbildningar på en introducerande till fördjupande nivå och möjlighet till diplomering som registrator och informationscontroller.
 

Diplomerad registrator paket SIPU

Är du redo att investera i din professionella utveckling för att öka dina chanser att lyckas på arbetsmarknaden?

Anmäl dig idag och öppna dörrarna till en framgångsrik karriär inom registratorsyrket. 
Se samtliga utbildningar inom arkiv och registratur nedan.

Birgitta CTA webb

Kontakta gärna mig om du har några frågor!

Birgitta Andreasen, utbildningsrådgivare
[email protected]
072-724 44 22

Prenumerera på vårt

NYHETSBREV

JUST NU 10% RABATT PÅ ALLA VÅRA E-KURSPAKET MED KODEN JULKLAPP10

Dagar
Timmar
Minuter