Meny Stäng

Offentlig upphandling – avancerad

Under denna avancerade utbildning i offentlig upphandling får du vässade kunskaper om några av upphandlingens viktigaste delar – dialog och förhandling, kravställning och utvärdering.

Nollställ

13 800 kr exkl. moms

Förhandling, kravställning och utvärdering – för en lyckad offentlig upphandling

Genom en bra förhandling och dialog får du som arbetar som upphandlare utrymme att kunna skapa framgångsrika affärer. En lyckad kravställning säkerställer också att du upphandlar det som verksamheten verkligen behöver och genom att använda rätt utvärderingsmodell ser du till att det mest fördelaktiga anbudet vinner. Under denna utbildning får du vässa dina kunskaper inom dessa tre centrala områden i upphandlingsprocessen, och dessutom möjlighet att praktiskt öva på dina färdigheter. Därmed får du verktyg för att kunna ta ytterligare ett steg framåt i rollen som upphandlare, med ökad kompetens kring förhandling, kravställning och utvärdering vid offentlig upphandling. Genom övningar och även erfarenhetsutbyte med våra utbildningsledare och andra erfarna upphandlare lär du dig hur du kan lyckas ännu bättre med dina affärer.

Digitalt klassrum – med känslan av att du är på plats

1-3 juni sker utbildningen i digitalt klassrum. Läs om SIPUs pedagogiska format här.
Vid bokning kommer du att få ytterligare instruktioner och inloggningsuppgifter.

Tid för de digitala klassrumstillfällena: kl. 09.00 – 15.00

3 skäl att gå denna utbildning i offentlig upphandling:

  • Lär dig hur dialog och förhandling kan leda till att du skapar bättre affärer
  • Ta del av användbara strategier och konkreta arbetssätt för kravställning
  • Få fördjupad förståelse för olika slags utvärderingsmodeller samt deras för- och nackdelar

Målgrupp: Du som har både god kunskap och praktisk erfarenhet av upphandling. Utbildningen bygger på och fördjupar SIPUs fördjupningsutbildning, men du kan även gå denna utbildning separat.

Är du redo att ta nästa steg? Bli certifierad upphandlare!

För att bli certifierad upphandlare behöver du delta på tre av SIPUs utbildningar, grund- och fördjupningsutbildningen i offentlig upphandling som är obligatoriska, samt en valfri upphandlingsutbildning. Läs mer om certifiering här.

Fler utbildningar inom offentlig upphandling hittar du här.

Dag 1

Heidi Karlander

Varför förhandla

  • När är förhandling lämpligt?
  • På vilket sätt kan dialog och förhandling leda till bättre affärer?

Förhandling och dialog inom ramen för LOU

  •  Vad kan vi förhandla om?
  •  Att skapa upphandlingsdokument som möjliggör förhandling
  • Möjligheter och begränsningar

Metod

  •  Konkurrenspräglad dialog eller förhandling – metodval
  • Förbereda förhandlingsstrategier
  • Genomföra förhandlingar
  • Dokumentation

Dag 2

Tobias Tegnér

Utgångspunkter för kravställning

  • Strategier och arbetssätt för kravställning
  • Kravinsamling

Krav på upphandlingsföremålet och kvalificeringskrav

  • Kravstruktur och placering av krav
  • Olika kravtyper – funktionskrav m.m.
  • Kravformulering

Prövning

  • Genomförande i praktiken – principernas inverkan och förtydliganden
  • Dokumentation

Dag 3

Magnus Nilsson 

Fördjupad förståelse för utvärderingsmodeller

  • Förståelse för matematiken bakom utvärderingsmodellerna
  • Modeller med absoluta prispåslag – t.ex. mervärdesmodellen
  • Modeller med procentuella påslag

För- och nackdelar med de olika modellerna

  • I vilka situationer fungerar de olika modellerna bäst?
  • Styrkor och svagheter med modellerna
  • Vilken effekt i form av bl.a. viktning av tilldelningskriterier får modellerna?

Hantering av taktisk prissättning

  • Så undviks att modellerna manipuleras genom s.k. taktisk prissättning

Tobias Tegnér är senior upphandlingskonsult och jurist med många års erfarenhet av offentlig upphandling. Tobias arbetar med att leda och genomföra upphandlingar inom ett flertal områden, tillhandahålla juridisk rådgivning och att utbilda inom upphandlingsområdet. Utöver detta arbetar Tobias med att leda utredningsuppdrag kopplade till upphandlingsområdet.

Heidi Karlander är senior upphandlingskonsult och affärsjurist och har arbetat med upphandling sedan 2003. Hon vägleder upphandlande myndigheter och enheter i att genomföra affärsmässiga och korrekta upphandlingar. Heidi har lång erfarenhet av komplexa upphandlingsprojekt av varor och tjänster både inom ramen för LOU och LUF.

Magnus Nilsson är inköps- och upphandlings konsult med över 20 års erfarenhet av offentlig upphandling. Magnus hjälper upphandlande myndigheter i alla delar av inköps- och upphandlingsverksamheten, bl.a. genom att utforma strategier, ta fram hjälpmedel, ge rådgivning och genomföra upphandlingar. Han är även en mycket erfaren utbildningsledare.